Koncernkonsolidering i Excel? Dags att tänka om!
Sköter du din koncernkonsolidering i Excel? Du är inte ensam. Men fördelarna med att använda säkra, digitala verktyg för din koncernredovisning är många. Konsolideringsarbetet förenklas och du kapar en stor del av det manuella arbetet. Med minimal risk för att den mänskliga faktorn smyger sig in i de finansiella rapporterna kan du, och andra intressenter, också lita mer på resultatet.
Svenska företag koncernkonsoliderar ofta i Excel. Det är inte konstigt – gamla vanor tenderar att hänga med längre än nödvändigt. Att byta till en digital lösning kan verka krångligt och arbetsamt, men faktum är att implementeringsprocessen oftast är enkel och snabb. När implementeringen är klar resulterar den omgående i stora tidsbesparingar.
Din arbetstid är värd mer
Kanske funderar du över hur alla dessa automatiserade processer kommer att påverka din roll som ekonomiansvarig? Du behöver inte vara orolig över att ditt jobb ska bli överflödigt. När du lyfter bort en del av det manuella arbetet får du mer tid över att ägna dig åt sådant som faktiskt gör skillnad. Alla ekonomer kan räkna fram nyckeltal, men det viktiga jobbet görs i analysen.
Nya dotterbolag, konton, kostnadsställen, växelkurser… Föreställ dig hur mycket tid som skulle kunna frigöras om allt sådant kunde automatiseras och hanteras i ett lättöverskådligt gränssnitt. Tid som kan nyttjas till att nå värdefulla insikter och strategiarbete som skapar tillväxt.
Koncernkonsolidering i Excel ökar risken för mänskliga fel
Det är ingen lätt uppgift att hålla koll på den stora mängden flikar, tabeller och rader som krävs för att koncernrapportera i Excel. Risken att en siffra har smugit sig in på fel plats är överhängande och svårkontrollerad. Små fel kan ge stora konsekvenser vilket resulterar i tidskrävande men nödvändig felsökning och kvalitetssäkring.
När all bolagsdata förs över direkt från bokföringen elimineras en markant del av risken för manuella fel. När samma data sedan används för automatisk framtagning av er koncernrapportering, behöver du inte vara orolig över felkällor längs vägen. Digitala rapportverktyg är dessutom utformade för att flagga eventuella avvikelser och kvalitetssäkra åt dig.
Få gratis steg-för-steg guide: Så lyckas du med din koncernredovisning och konsolidering >
Smidigare rapportering med digitala tjänster
Många digitala verktyg har tilläggsfunktioner där du kan ta fram egna grafer, tabeller och rapportmallar. Det innebär att du kan skräddarsy koncernrapporter med konsoliderad data. Dessutom kan du ofta ta fram automatiserade rapporter för varje enskilt dotterbolag.
Arbetar du med koncernkonsolidering i Excel behöver du skapa dessa rapporter manuellt.
Det är dyrt att använda Excel
Att säga att Excel är gratis är en grav förenkling. Visst kan du undvika inköpskostnad, men gräver du lite djupare upptäcker du snart att ni förlorar pengar på att använda det klassiska redskapet.
Som ekonomiansvarig bör din tid fördelas så att större delen av din arbetsdag ägnas åt analys- och strategiarbete. Ofta läggs tiden istället manuella processer – som att koncernkonsolidera i Excel. Vad som normalt sett tar några arbetsdagar i anspråk i Excel, tar på sin höjd några timmar när samma arbete automatiserats utifrån era behov. Om du omvandlar tidsbesparingen till pengar upptäcker du snart att alternativkostnaden för att utföra arbetet i Excel är väldigt hög.
Vill du förenkla er koncernrapportering?
Nu kan du testa Boardeaser i 30 dagar utan kostnad!
Letar du efter ett system som gör din konsolidering, rapportering och årsredovisning snabbare och bättre? Med Boardeaser kan du spara värdefull tid, samtidigt som du höjer kvaliteten.
Under en demo får du bland annat:
- skräddarsydd genomgång av plattformens funktioner
- svar på dina frågor från en av våra specialister
- tips på hur du kan jobba smartare (istället för hårdare)
Boka en demo genom att fylla i formuläret till höger. Vi återkommer så snart vi kan med förslag på tider.
Robin Skarphagen
Produktspecialist Koncern