KAN – En stabilare grund för finansiell uppföljning och kommunikation.

En stabilare grund för finansiell uppföljning och kommunikation.

KAN är en av Sveriges största digitala kommunikationsbyråer och är en del av en koncernen med Egmont Story House.

kan.se

År 2022 gick bolaget som då hette Dazy samman med KAN (och fick samma namn) och idag är bolaget del av en koncern med Egmont Story House som storägare. För att stärka den finansiella uppföljningen och kommunikationen framåt har KAN börjat använda Boardeasers plattform.

En gemensam plattform för hela koncernen

Resan från ett enskilt bolag till del av en koncern har ställt högre krav på bland annat rapportering, snabb tillgång till aktuella finansiella data och löpande uppföljning av både egna och gemensamma nyckeltal. Det har också ökat behovet av gemensamma processer och verktyg – vilket var en av anledningarna till att man såg över hur man arbetar med sin ekonomi och finansiella information.

– Vi ser stora fördelar med att ha allt samlat i en och samma plattform. I stället för att hämta ut flera olika Excel-filer från tidrapporteringsverktyg och ekonomisystem som sedan behöver sammanställas manuellt och skickas vidare. Det gör också att vi lättare kan titta på och följa upp viktiga nyckeltal på både bolags- och koncernnivå, säger Frida Colling, ekonomiansvarig i Stockholm.

"Det är väldigt enkelt att kontinuerligt gå in och följa upp hur det går för oss och förmedla det vidare. "
Frida Colling
Ekonomiansvarig, KAN

Med Boardeasers plattform kan KAN bland annat:

  • lättare hantera den ökade komplexitet som kommer med att vara flera bolag
  • hantera budgetarbete på både bolags- och koncernivå 
  • skräddarsy och sätta upp rapporter och dashboards efter egna behov och skapa den uppföljning de själva önskar
  • ha allt samlat på en och samma plats.
– Om vi inte hade valt att börja använda Boardeasers plattform hade vi fått fortsätta sammanställa data från olika system, göra egna mallar, skicka Excel-filer och hantera mycket manuellt, berättar Frida.

Bättre struktur, kontroll och kommunikation

Med plattformen skapas inte bara en större flexibilitet i det finansiella arbetet, utan också bättre samarbete, insyn och uppföljning. En viktig anledning till att valet av plattform föll på Boardeaser var behovet av en bättre struktur i den finansiella kommunikationen, och att kunna skapa en effektiv process för det.

– Många ekonomisystem har inte flexibiliteten som vi behövde. Här kan vi göra budgetarbete på både bolags- och koncernivå, vilket gör att det blir väldigt enkelt att kontinuerligt gå in och följa upp hur det går för oss och förmedla det vidare, menar Frida.

En gemensam plattform ger ökad trygghet och kontroll. Genom att samla alla bolag i koncernen på en och samma plattform, där automatiserade processer minimerar risken för mänskliga fel, blir det enklare och mer pålitligt följa och hålla koll på viktig finansiell data. Det underlättar även kontinuerlig och pålitlig rapportering.

– Nu kan vi vara helt säkra på våra siffror och det vi kommunicerar vidare, både till våra ägare och till resten av vår organisation, avslutar Frida.

Dela artikeln

Boka demo och testa våra verktyg

gratis i 30 dagar

Under en demo får du bland annat: 

  • en genomgång av vår plattform och hur den kan stötta just dig och ditt företag.
  • se hur automatiserad rapportering fungerar.
  • svar på dina frågor och funderingar.
  • tips på hur du kan jobba smartare istället för hårdare.

Efteråt får du möjlighet att testa vår plattform i 30 dagar utan kostnad. Du förbinder dig inte till något, abonnemanget avslutas automatiskt efter testperioden om du inte väljer att fortsätta.

Boka en demo genom att fylla i formuläret till höger. Vi återkommer inom kort med förslag på tider

Skicka in formuläret för att boka en demo