vd-brev

5 råd och tips när du ska skriva vd-brev

Vd-brevet är en viktig del av företagets kommunikation till investerare, styrelsen, intressenter och anställda. Det är en möjlighet för dig som företagets vd att beskriva företagets prestationer, strategier och framtidsutsikter.

Som alltid när du ska kommunicera är det viktigt med ett definierat och tydligt syfte och att alltid anpassa kommunikationen utefter vem det är du pratar till. Samma information är oftast inte relevant för olika målgrupper.

Skriver du till dina medarbetare är detta ett bra och viktigt tillfälle att skapa mer engagemang och inkludering hos dina medarbetare.

Ett välformulerat vd-brev skapar förtroende och ökar både din och bolagets trovärdighet. Här är några steg som kan hjälpa dig att skriva bättre vd-brev.

Guide:
Allt du behöver veta om vd-rapportering! Ladda ned gratis.

1. Bestäm målgruppen för ditt vd-brev

Först och främst bör du bestämma vem som kommer att läsa ditt vd-brev. Är det investerare, aktieägare, styrelsen eller dina medarbetare? När du har bestämt din målgrupp kan du anpassa ditt vd-brev till deras intressen och behov.

2. Sammanfatta företagets prestationer

Ett bra sätt att börja ditt vd-brev är genom att sammanfatta företagets prestationer under det senaste året, kvartalet eller månaden. Detta ger läsaren en översikt av företagets styrkor och framgångar. Du kan också inkludera företagets höjdpunkter, utmaningar och lärdomar.

3. Beskriv företagets strategier

Efter att ha sammanfattat företagets prestationer kan du gå vidare till att beskriva företagets strategier. Detta inkluderar hur företaget planerar att växa och expandera, hur ni hanterar konkurrensen och hur era strategier förbättrar er verksamhet.

Du kan också beskriva företagets värderingar, mission och vision och hur dessa påverkar det dagliga arbetet och hjälper er att nå era mål.

Guide: Allt du behöver veta om vd-rapportering! Ladda ned gratis.

4. Diskutera framtidsutsikterna

Efter att ha beskrivit företagets strategier kan du diskutera framtidsutsikterna för företaget. Detta inkluderar framtida planer, mål och förväntningar. Det är också viktigt att diskutera eventuella hot eller risker som företaget kan möta i framtiden.

5. Avsluta med en uppmaning till handling

Avsluta ditt vd-brev med en uppmaning till handling. Detta kan vara en uppmaning till investerare att investera mer i företaget eller till anställda att fortsätta arbeta hårt för att uppnå företagets mål. En uppmaning till handling ger läsaren något att ta med sig från rapporten.

Några korta tips för att skriva bättre vd-brev

  • Håll det kort och koncist. Ett vd-brev bör inte vara för långt eller för detaljerat.

  • Var tydlig och direkt. Använd enkel och direkt kommunikation för att göra dina poäng.

  • Använd grafer och diagram. Grafer och diagram kan hjälpa till att illustrera företagets prestationer och strategier.

  • Använd ett engagerande språk. Använd ett språk som engagerar läsaren och gör rapporten intressant att läsa

Moderna verktyg underlättar när du ska skriva vd-brev

Med moderna digitala verktyg för din vd-rapportering kan du förenkla och samtidigt höja kvaliteten på din vd-rapportering.

Med Boardeasers verktyg kan du skapa professionella vd-rapporter helt automatiskt på 1 minut. Du får visualiserade rapporter som din styrelse kommer att älska då de är så lätta att förstå.

Med full kontroll och blixtsnabb överblick över din verksamhets finansiella situation kommer du kunna fatta beslut med större självförtroende då dina beslut alltid kan backas upp av hårda fakta.

Här läser du mer om vårt verktyg för vd-rapportering.

Vill du ta din vd-rapportering till en ny nivå?

Boka en demo – helt gratis och utan förbindelser.

Vill du veta mer om hur vår plattform kan hjälpa dig i ditt styrelse-, lednings- eller ekonomiarbete?

Under en demo får du bland annat: 

  • skräddarsydd genomgång av tjänsten
  • få veta hur du skapar en professionell vd-rapport på i minut (!)
  • svar på dina frågor och funderingar från en av våra experter
  • tips på hur du kan jobba smartare (istället för hårdare)

Efteråt får du möjlighet att testa vår plattform i 30 dagar utan kostnad. Du förbinder dig inte till något, abonnemanget avslutas automatiskt efter testperioden om du inte väljer att fortsätta. 

Boka en demo genom att fylla i formuläret till höger. Vi återkommer så snart vi kan med förslag på tider.

Skicka in formuläret för att boka en demo

Läs fler artiklar