Artikel
Rapportering

13 juni 2025

Lästid

0 min

Förändringsarbete börjar inte med siffror – utan med människor.

Malin Hollström jobbar som förändringsstrateg genom sitt företag Tailorbird. Genom att hjälpa företag identifiera vad som behöver förändras internt kan de tillsammans skapa en tydlig riktning framåt – och bana väg för verklig förändring och långsiktig framgång med engagemang som nyckelord.
"Kvinna sitter på klippor vid vattnet, symboliserar reflektion och ledarskap i förändringsarbete.
Vi satte oss ner med Malin för att få höra mer om processen till förändring, hur man väcker engagemang hos både ledning och medarbetare, och hur rätt sätt att mäta framgång gör den mer hållbar och långsiktig.

Så skapar Tailorbird riktning och förändringsmöjligheter

Vikten av att förstå gapet mellan nuläge och önskat läge

– Det viktigaste i mitt arbete är att snabbt förstå skillnaden mellan företagets nuläge och det önskade läget, det vill säga hur de skulle vilja att situationen var. Eftersom jag kommer in som konsult har jag ofta inte jättemycket tid på mig, så då är det extra viktigt att jag är lyhörd och ställer många, och rätt, frågor, börjar Malin förklara.

Hitta de verkliga drivkrafterna bakom framgång

– Det önskade läget är oftast inte alltid helt självklart. Till exempel har många inte faktiskt drömt; ofta fastnar man i vad man blivit lärd att man ska göra och vad framgång är snarare än vad man faktiskt vill. Då är det min uppgift att få fram de underliggande drivkrafterna hos personerna – vad de vill göra mer av och vad de vill kunna göra mindre av, sånt som är framgång för dem egentligen, fortsätter hon.

Tydliggöra mål för gemensam förändringsresa

– Nyckeln här är att få ägare och ledning på företaget att tillsammans måla upp det önskade läget – oavsett om det är övergripande för hela företaget eller om det gäller något mer specifikt, till exempel "vi vill bli bättre på att samarbeta när vi arbetar i team". Först när vi är överens om vad det önskade läget är kan vi börja ta fram en strategi för vägen dit och vilka förändringar som behöver göras för att nå dit.

Därför räcker inte traditionella mått på framgång

Ekonomiska siffror visar bara en del av verkligheten

– Vi människor är som bekant vanedjur och har en tendens att vilja ta den enkla vägen, vilket gör att man ofta fastnar i de gamla sätten att mäta framgång. Ekonomiska siffror kan kännas objektiva, men problemet är att de bara ger en del av bilden. Verklig framgång handlar om att förstå vilka faktiska beteenden och beslut som kan leda till långsiktig hållbarhet – både ekonomiskt och mänskligt. Ekonomiska tal är enkla att mäta, men däremot ofta svåra att påverka direkt, förklarar Malin.
Siffrorna berättar vad som hänt – men inte varför det hände eller vad vi ska göra åt det.

Malin Hollström

Förändringsstrateg

Beteendeförändring, en förutsättning för långsiktig framgång

– Om vi kollar på styrelsemöten till exempel så är min upplevelse att många möten ägnar mycket tid åt att titta på ekonomiska siffror bakåt i tiden, ibland på bekostnad av att diskutera viktiga frågor framåt. Visst är de siffrorna viktiga också, men de hjälper oss inte åstadkomma förändringar.
– Eftersom vi vill skapa en förändring måste beteenden förändras. Och då måste vi börja titta på beteenden snarare än slutresultat. För att skapa förändring måste vi förstå varför det blev som det blev. Vi måste kolla på förutsättningarna för det ekonomiska, de mjuka värdena, snarare än enbart det ekonomiska resultatet, säger Malin.

Skapa engagemang med mjuka värden

– De mjuka värdena kan inkludera medarbetarnöjdhet och mående på arbetsplatsen, men även kundnöjdhet. Det är de här värdena som skapar engagemang hos medarbetare och bidrar till en intern stolthet hos både medarbetare och ägare – vilket naturligtvis också bidrar till mer långsiktig ekonomisk framgång, fortsätter hon.

Riskerna med att stirra sig blind på traditionella nyckeltal

När beläggningsgrad blir viktigare än att skapa värde

– Det beror förstås på vilken typ av förändring man är ute efter och vad bolaget behöver. Men om vi använder oss av konsultbranschen som exempel är det väldigt vanligt att mäta beläggningsgrad. Det kan leda till att många konsulter prioriterar att fylla sin tid med uppdrag, samtidigt som strategiskt arbete, kompetensutveckling, kundrelationer och långsiktig affärsutveckling bortprioriteras, börjar Malin förklara.

Kortsiktigt fokus kan bromsa strategisk utveckling

– För många blir tidsrapporteringen viktigare än faktisk värdeskapande verksamhet, såsom att dela kunskap med kollegor och omvärldsbevakning – sånt som är fullkomligt avgörande för långsiktig lönsamhet.

Så lägger du grunden för hållbar förändring i ditt företag

Formulera en inspirerande vision för framtiden

– Först och främst måste det önskade läget spikas. Glöm inte att våga släppa på ditt inlärda sätt att se på framgång och börja drömma lite. Ställ dig frågorna vad gör oss stolta?’ och "hur vill vi att det ska vara för våra medarbetare om 3 år?", säger Malin.

Blanda hjärta och ekonomi för att skapa engagemang

– Det handlar helt enkelt om att addera lite mer hjärta till arbetet för att komplettera de ekonomiska delarna helt enkelt. Det är nyckeln till att engagera alla på bolaget i era mål – och för att förändring ska ske krävs ett engagemang från alla som ska vara en del av den förändringen, avslutar hon.
Om Malin och Tailorbird
Med en passion för utveckling och hållbart ledarskap grundade Malin Hollström Tailorbird – en katalysator för företag som vill växa genom starkare kundrelationer, engagerade medarbetare och tydliga varumärken.
Genom sitt arbete som interimsledare, föreläsare och styrelseledamot hjälper Malin organisationer att skapa riktning och mod i förändringens tid. Tailorbird står för kraften i struktur, kreativitet och meningsfull affärsutveckling – alltid med människan och framtiden i fokus.
Läs mer om Tailorbird
Ikon external
Artikel
Rapportering

Kunskap & Inspiration

Kunskap & Inspiration
Kundcase
Rapportering
Due Diligence

Så fick Stockmarck en strukturerad målstyrning – med Boardeaser.

Hur arbetar man effektivt och strukturerat mot sina mål i en stor koncern? För investmentbolaget Stockmark blev svaret att gå från manuell till automatiserad uppföljning med Boardeaser. Resultatet – bättre kontroll och ett större engagemang i målen.
3 min lästid
Boardeaser logotyp