Om du ska kommunicera kring ekonomi och finanser är det viktigt att ha koll på finansiell kommunikation. Vår artikelserie om finansiell kommunikation är framtagen tillsammans med Magnus Bild. Magnus är ekonomie doktor, specialiserad på finansiell kommunikation. Han utbildar inom ämnet och driver även företaget Bild & Runsten Financial Learning som är specialister på området.
“
Med finansiell kommunikation kan du lättare argumentera för satsningar och beslut, skapa gemenskap och göra din röst hörd bland beslutsfattare.
&w=1080&q=75)
Magnus Bild
Ekonomie doktor
Vad är finansiell kommunikation?
Finansiell kommunikation är kommunikation om ekonomi och finanser. Mer specifikt handlar det om kommunikation om ett företags ekonomiska situation och finansiella resultat.
– Finansiell kommunikation handlar om allt som på något sätt rör ekonomi och finanser. Det är som en subgrupp till kommunikation generellt, men med det specifika att det handlar om siffror och ekonomiska begrepp och samband, säger Magnus Bild.
Finansiell kommunikation är med andra ord aktuellt i alla sammanhang där du på något sätt ska förmedla budskap som innefattar siffror. Det kan röra sig om allt från säljsammanhang, människors jobb och verksamhetens framtid till kvartalsrapporter och årsredovisning.
Varför är finansiell kommunikation viktigt?
Finansiell kommunikation är viktigt av flera olika skäl – för både dig som ska förmedla och prata om ekonomi och finanser, och för dem som ska lyssna och ta emot rätt budskap. Oavsett om du arbetar som vd eller ekonomichef på ett börsnoterat bolag eller ett mindre företag.
Att kommunicera om finanser och ekonomi på rätt sätt vid rätt tillfälle har en stor betydelse för flera områden.
Det hjälper dig bland annat att:
- Bygga förtroende hos intressenter, anställda, investerare och de som ska ta emot ditt budskap.
- Säkerställa att ekonomisk information tolkas rätt vid beslutsfattande.
- Minimera osäkerheter och risker för missförstånd.
- Uppfylla regler och standarder för finansiell rapportering.
- Skapa en gemensam förståelse internt för företagets finansiella mål.
- Förmedla komplex information.
- Få med organisationen i en tid av förändring.
– Dels är finansiell kommunikation viktigt att ha koll på på grund av lagar och regler, men det är också viktigt för att de budskap man vill förmedla verkligen ska nå och förstås av mottagaren. Och för att man lättare ska kunna argumentera för satsningar och beslut, skapa gemenskap och göra sin röst hörd bland beslutsfattare, säger Magnus Bild.
För att din kommunikation om ekonomi och finanser ska tas emot på det sätt som du önskar, behöver du vara säker på att mottagaren verkligen förstår och uppfattar det du säger – och tolkar det på rätt sätt. Du behöver vara noga med hur och när (och inte bara vad) du kommunicerar, anpassa din kommunikation till mottagarens kunskapsnivå och förstå hur din målgrupp tänker, känner och fungerar. Det ekonomiska språket är företagandets språk och alla i ett företag behöver förstå det, menar Magnus Bild.
Få koll på vilka de 3 vanligaste misstagen är inom finansiell kommunikation i vår nästa artikel tillsammans med Magnus Bild.
&w=1920&q=75)
&w=640&q=75)
Om Magnus Bild
Få expertis inom finansiell utbildning och strategisk styrning.
Magnus Bild är ekonomie doktor och driver företaget Bild & Runsten som bland annat specialiserat sig på finansiell kommunikation. Deras tjänster fokuserar på att hjälp företag att fatta bättre beslut genom att förse chefer med finansiella öron, så de förstår andras argument, och en finansiell röst för att göra sina egna argument hörda.
Magnus har tidigare varit adjungerad professor i ämnet på Handelshögskolan i Stockholm.
Dela