– Curse of knowledge är ett av de vanligaste misstagen menar Magnus Bild, ekonomie doktor, specialiserad på finansiell kommunikation och grundare av företaget Bild & Runsten Financial Learning som är specialister på området.
I den här artikeln, som är framtagen tillsammans med honom, kan du läsa om tre vanliga misstag inom finansiell kommunikation och vad du därför bör tänka på.
Hur bra koll har du på målgrupp, kunskapsnivå och disposition?
För lite kunskap om sin målgrupp
En viktig komponent inom finansiell kommunikation är förståelsen för och kunskapen om sin målgrupp. Vilka är de? Hur fungerar de och hur beter de sig? Vad kan de och vad behöver de förstå? Vad kommer de att tänka och känna kring det du ska kommunicera – och vad behöver du därför tänka på?
Ett vanligt misstag är att inte lära känna sin målgrupp först, innan man delar sin finansiella och ekonomiska information. Men utan förståelse för, och hänsyn till, mottagaren riskerar din information och ditt budskap att misstolkas – eller inte nå fram alls.
– Precis som i all kommunikation behöver man förstå sin målgrupp och ha sin mottagare i fokus, säger Magnus Bild.
“
Det är vanligt att man glömmer bort att ekonomi och finans innebär ett speciellt fackspråk och att man tror att dessa ord används och förstås av alla.
&w=1080&q=75)
Magnus Bild
Ekonomie doktor
Fel kunskapsnivå
På samma sätt som det är vanligt att inte sätta sig in i sin målgrupps olika beteenden och behov, är det också vanligt att inte ta hänsyn till vilken kunskapsnivå den som lyssnar har. Ett vanligt misstag är att utgå från sin egen kunskapsnivå, och att prata som om din mottagare har samma kunskapsnivå. Men om du inte anpassar din kommunikation till din mottagares kunskapsnivå finns risken att din finansiella information blir för svår att förstå. Vad använder du för ord och hur presenterar du din information?
– Det är vanligt att man glömmer bort att ekonomi och finans innebär ett speciellt fackspråk och att man tror att dessa ord används och förstås av alla. Men alla som du pratar till befinner sig inte på samma kunskapsnivå, och för en del kanske begreppen till och med betyder något helt annat privat eller i andra sammanhang, säger Magnus Bild.
För mycket eller för lite kommunikation i fel ordning
Det är viktigt att säga tillräckligt och att samtidigt inte trassla in sig i för mycket detaljer. Att komma ihåg vad din publik behöver veta, i stället för att fastna för mycket i vad du vill säga. Och det är också viktigt i vilken ordning du delar information.
– Det är vanligt att det viktigaste, och själva poängen, kommer först längre fram. Men det är viktigt att börja med de stora penseldragen först. Risken är annars att folk inte förstår det väsentliga, eller att de har checkat ut helt och slutat lyssna när man kommer fram till det primära budskapet som man vill förmedla, säger Magnus Bild.
Dispositionen har en stor betydelse för hur din mottagare tar emot ditt budskap och hur väl han eller hon kan följa ditt resonemang. Din disposition kan med andra ord påverka hur din kommunikation tolkas, det vill säga om den kommer att tolkas så som du önskar eller inte. Och det kan i sin tur påverka både engagemang, trovärdighet och beslut.
Så lyckas du med finansiell kommunikation
Läs mer om hur du lyckas med din finansiella kommunikation i vår guide tillsammans med Magnus Bild.
&w=1920&q=75)
&w=640&q=75)
Om Magnus Bild
Få expertis inom finansiell utbildning och strategisk styrning.
Magnus Bild är ekonomie doktor och driver företaget Bild & Runsten som bland annat specialiserat sig på finansiell kommunikation. Deras tjänster fokuserar på att hjälp företag att fatta bättre beslut genom att förse chefer med finansiella öron, så de förstår andras argument, och en finansiell röst för att göra sina egna argument hörda.
Magnus har tidigare varit adjungerad professor i ämnet på Handelshögskolan i Stockholm.
Dela