Från odling till blomstrande företag
Från odling, via handelsträdgård och slutligen till växter för kontor och kommersiella lokaler. Hässelby Blommor har en lång historia och har befunnit sig i ständig utveckling. Familjeföretaget började i just Hässelby, och idag levererar bolaget växtinredning för offentliga miljöer i hela Sverige.
– Det var min morfars far som grundade bolaget. Då var vi en handelsträdgård med fokus på odling och idag lägger vi allt vårt fokus på företagskunder, berättar Erik.
År 2014 klev Erik in företaget. Efter sju år på en amerikansk konsultbyrå tog han över rollen som vd – och det har hänt mycket sedan dess. De senaste 10 åren har bolaget haft snabb tillväxt och mer än dubblerat omsättning, lönsamhet och antal anställda. Med rätt fokus har bolaget kunnat behålla sin kurs.
Fokusområden och ledstjärnor för bolagets tillväxt
Erik beskriver tillväxtresan som väldigt rolig och att tillväxten i sig är ett kvitto på att man gör något bra och får momentum som följd. För Hässelby Blommor har tillväxtresan också bidragit till att fler medarbetare stannar längre. Att bolaget växer skapar fler utvecklingsmöjligheter för organisationen och personalen.
Besluten och vägskälen de senaste tio åren har varit många. Och en del fokusområden har fungerat som starkare ledstjärnor än andra. För Erik är bland annat lönsamhet, kvalitet och kundlöften och ett strategiskt bollplank viktiga faktorer.
Lönsamhet
I grund och botten handlar mycket om att ha konkurrenskraftiga produkter och tjänster som är rätt i tiden. Som bolag är man sällan ensam på sin marknad, men med sund lönsamhet har man goda förutsättningar för stark tillväxt.
Kvalitet och kundlöften
En annan viktig framgångsfaktor för Hässelby Blommor har varit att hela tiden bibehålla förmågan att leverera bra produkter och tjänster; att ständigt fortsätta leverera hög kvalitet och hålla sina löften till sina kunder, även i tider av stark tillväxt.
En framgångsfaktor har varit att växa med rätt kunder och leverera tjänster och produkter som bolaget kan stå för. Med fokus på kvalitet och kundlöften, har tillväxt följt som ett resultat.
“
Med fokus på kvalitet och kundlöften, har tillväxt följt som ett resultat.”
&w=1080&q=75)
Erik Utas
Vd, Hässelby Blommor
&w=3840&q=75)
Inspireras av de som gjort resan
Nyckelfaktorer bakom framgångsrik tillväxt
Leder du ett tillväxtbolag? I det här webinariet får du konkreta insikter från styrelseproffset Petra Palmgren Lindwall och Erik Utas, vd för Hässelby Blommor. De delar med sig av vad som krävs för att lyckas växa – och om fallgroparna du bör undvika.
Strategiskt bollplank
En tid efter att Erik klev in i bolaget tog man in en delägare som, förutom att vara medinvesterare, också har tillfört mycket kompetens och stöd. Inte minst till rollen som vd.
Nu fick bolaget också en styrelse som varit väldigt närvarande och stöttat inte minst på det strategiska planet.
– Det är en guldgruva, vår ägarpartner ger stöd och hejarop vilket gör mitt arbete både enklare och roligare, avslutar Erik.
Eriks 3 tips till dig som vd för ett bolag i utveckling
1. Dela erfarenheter med andra
Det finns många fördelar med att etablera kontakter, ingå i nätverk och bygga relationer inte minst att dela erfarenheter med andra personer i samma roll.
– Det kan handla om allt från kommersiella frågor till att bolla policy-relaterade ämnen, menar Erik.
2. Ha ett fungerande styrelsearbete
Arbetet som vd och entreprenör kan vara ensamt. Därför är det både skönt och viktigt att ha andra med sig viktiga frågor.
– Jag vet att en bra styrelse inte är det lättaste att hitta, men det kan räcka med ett advisory board också. Det viktiga är att man inte ska vara så ensam som vd och entreprenör, det är bra att ha andra, säger Erik.
3. Avsätt tid för reflektion
Livet som vd och entreprenör kan vara hektiskt, och en stor del av ens tid går gärna till möten, produktion och mycket mer. Men det är också viktigt med tid för reflektion.
Sedan några år tillbaka har Erik lagt in tid för just reflektion i sin kalender. Han använder tiden till att sätta sig på en annan plats tillsammans med ett anteckningsblock. Ofta låter han tankarna få flöda kring ett specifikt ämne, och ibland läser han något nytt som kan inspirera.
– Man kan likna det vid att man slipar sina knivar. Man använder ju sina knivar hela tiden, men ibland behöver man slipa dem.
Vill du veta mer om viktiga parametrar för en framgångsrik tillväxt i ditt bolag?
Lyssna på vårt webbinarium “Strategier och nyckelfaktorer för framgångsrik tillväxt” . Du får lyssna på företagsledare och styrelseproffs som delar sina erfarenheter och tips från sina tillväxtresor.
Föregående
Dela