Riksbyggen

Så kan Riksbyggen erbjuda sina brf:er ett modernt och enkelt styrelsearbete

Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar attraktiva boendemiljöer. Företaget är också en av Sveriges största fastighetsförvaltare med bostadsrättsföreningar, företag och offentliga fastighetsägare som kunder.

I pandemitider hittade många av företagets kunder till Styrelserummet, ett verktyg som ger stöd oavsett om styrelsemötet sker digitalt, hybrid eller fysiskt. Över 1000 bostadsrättsföreningar har redan testat Styrelserummet sedan lansering.

riksbyggen.se

Pandemin var ett faktum och Riksbyggen ville snabbt kunna erbjuda sina föreningar digitala styrelsemöten. Som en av landets största fastighetsförvaltare startade man projektet Styrelserummet, med målsättning att digitalisera och underlätta för sina föreningar. Christian Bengtzelius, föreningschef på Riksbyggen, har varit med på resan sedan start.

Christian var beställare av projekt Styrelserummet, där Boardeaser Styrelseportal valdes ut som leverantör. Boardeasers tjänst skulle anpassas och integreras i Riksbyggens kundportal för att snabbt och enkelt kunna erbjuda bostadsrättsföreningarna de digitala verktygen.

Snabbt från idé till föreningarnas första möten

Med den inbyggda lösningen för videomöten kunde våra föreningar hålla digitala möten från dag ett. Idag har vi väldigt många nöjda kunder som sköter hela styrelsearbetet genom Styrelserummet, säger Christian.

Han ser tydligt hur digitaliseringen av styrelsearbetet underlättar för deras föreningar. I utvecklingen av projektet har en ny funktion just kommit på plats. Funktionen möjliggör för Riksbyggen att gå in i Styrelserummet och hjälpa kunder med dagordning, protokoll och att ladda upp handlingar.

– Vi kan se att de styrelser som använder portalen är väldigt nöjda. Dagordningar och protokoll håller hög kvalitet och signeras digitalt. Vi har blivit mer digitala helt enkelt, både Riksbyggen och våra föreningskunder, menar Christian.

"Med den inbyggda lösningen för videomöten kunde våra föreningar hålla digitala möten från dag ett."
Christian Bengtzelius
Föreningschef på Riksbyggen

Idag har Riksbyggen över 600 föreningar som köper tjänsten och ytterligare kunder som använder tjänsten under en provperiod. Tjänsten marknadsförs via Riksbyggens egna digitala kanaler – event, nyhetsbrev, kundportal och demokvällar där de går igenom funktionerna tillsammans med kunder.

Lösningen gör att Riksbyggen kan ligga i framkant

Riksbyggen har adderat funktioner över tid och Styrelserummet är i ständig utveckling. Christian ser att Riksbyggen kommer att kunna ligga i framkant när det gäller digitalisering av styrelsearbetet under många år framöver.

– Vi kan erbjuda en tjänst som samlar det mesta man behöver i sitt styrelsearbete. Och den är dessutom så skalbar. Flexibiliteten gör att vi kan anpassa vårt erbjudande – tjänsten funkar oavsett om man bara vill använda basfunktioner som dagordning och protokoll eller mer avancerade funktioner som att göra listor och sköta avtalshantering.

Smidigt samarbete med stor lyhördhet

När det kommer till samarbetet mellan Riksbyggen och Boardeaser trycker Christian på att en nyckelfaktor till framgång har varit det gemensamma målet – att underlätta för kunderna.

– Vi har haft en väldigt bra relation från start, med lösningsfokus och ett gemensamt mål att hjälpa våra kunder att komma igång med systemet. Vi upplever att vi genom hela processen fått ett mycket bra stöd, oavsett om utmaningarna har funnits i Riksbyggens egna system eller i Styrelserummet, berättar han.

Samarbetet är högst levande och Christian ser fram emot att se hur Styrelserummet kommer att utvecklas över tid.

– På Boardeaser är man lyhörda för våra behov och vi har mycket spännande i pipelinen, avslutar Christian.

Boka en kostnadsfri demo för att testa Boardeaser Styrelseportal helt gratis >

Dela artikeln

Behöver du ett verktyg för ditt styrelsearbete?

Boka en demo och prova Boardeaser Styrelseportal i 30 dagar – helt utan kostnad!

Vill du veta mer om hur vår tjänst kan hjälpa dig i ditt styrelsearbete? Boardeaser är en komplett styrelseportal som digitaliserar alla delar i styrelsearbetet så som dagordning, kallelse, e-signering och beslutsuppföljning.

Under en demo får du:

  • en skräddarsydd genomgång av portalen
  • svar på dina frågor från en av våra experter
  • tips på hur du kan jobba smartare (istället för hårdare)

Efteråt får du möjlighet att testa vår tjänst i 30 dagar utan kostnad. Du förbinder dig inte till något.

Skicka in formuläret för att boka en demo