it-säkerhet i styrelsen

Cyberriskerna i styrelsen – så arbetar ni IT-säkert.

Digitalt styrelsearbete är smidigt och tidsbesparande, men ställer krav på hög informationssäkerhet. Affärslivet online ställs inför helt andra utmaningar än den fysiska och riskerna förändras ständigt. It-säkerheten i ditt företag är affärskritisk – vi vet hur du undviker de vanligaste cyberriskerna.

Börja tänka informationssäkert 

I styrelsen finns det alltid ett intresse i att skydda företaget från potentiella hot. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och cyberriskerna blir både fler och större. Förutom att säkerställa att själva styrelsearbetet sköts informationssäkert, behöver ni se till att företaget tar ett grepp om säkerhetsfrågan i stort. En bra början kan vara att ta del av Styrelseakademiens omfattande handbok om cybersäkerhet. Där hittar du samlad information om hur styrelsen kan förbättra it-säkerheten i företaget.

Det kan alla på företaget göra

Knackig it-säkerhet i företag kan vara rent affärskritiskt, särskilt för börsnoterade bolag. All delning av information i styrelsen måste därför göras med största försiktighet. Det finns några saker som alla kan göra för att höja skyddsnivån på företagsinformationen. Sprid gärna ordet till den operativa delen av företaget.

Var noga med lösenorden

Det säger sig självt – lösenord finns till för att skydda information. Därför är det viktigt att uppdatera och variera lösenorden på dina olika enheter, konton och onlinetjänster med jämna mellanrum. Annars finns det risk att dina konton kapas och information läcker ut. Som styrelseledamot kan du förmodligen föreställa dig paniken om känslig företagsinformation skulle hamna i orätta händer. 

Det finns några bra knep för att skapa säkra lösenord:

  • Ett starkt lösenord är långt, består av både gemener och versaler, innehåller siffror och symboler. 
  • Ett lösenord som känns helt påhittat av dig själv kan i själva verket bygga på upptäckbara mönster. Använd därför en lösenordshanterare.
  • Ha aldrig samma lösenord på flera ställen. Om ett konto blir hackat kan flera konton bli det.
  • Byt inte lösenord om du inte behöver.

Separera jobb och privat

Ett enkelt sätt att göra företaget mer informationssäkert är att separera jobb och privatliv. Det kan vara så enkelt som att ha en särskild dator och telefon på jobbet, och en egen uppsättning hemma. Genom att särskilja arbetslivet från privatlivet kan du skydda företagsinformationen i större utsträckning.

Tänk GDPR

Hela företaget måste genomsyras av GDPR, även styrelsen. På Datainspektionens webbplats kan ni få vägledning kring GDPR och hur det påverkar just er. 

Investera i rätt digitala verktyg för IT-säkerhet i företag

Det finns smarta tjänster som håller cyberriskerna på en armlängds avstånd. 

Lösenordshanterare

Om du har svårt att komma ihåg dina olika lösenord finns det smarta verktyg som kommer ihåg dem åt dig. De kallas för lösenordshanterare. Innan du väljer tjänst kan det vara bra att ta hänsyn till några saker.

  • Använd en etablerad tjänst som har fått bra kundrecensioner.

  • Se till att tjänsten använder molnlagring. Då har du alltid tillgång till de senaste versionerna av alla lösenord, oavsett vilken enhet du använde sist.

  • Välj en tjänst som kan erbjuda ett valv för privata lösenord och ett valv för jobblösenord.

GDPR-verktyg

Säkerställ att dataskyddsförordningen (GDPR) efterlevs på företaget genom att investera i en molntjänst som klarar personuppgiftshantering. 

E-signering

Tjänster för digitala underskrifter, så kallad e-signering, är säkra eftersom de är svåra att förfalska. Att investera i en sådan tjänst kan underlätta arbetet för styrelsen, samtidigt som säkerheten ökar.

Låt någon med kunskap inom informationssäkerhet få ansvaret att välja ut vilka digitala verktyg företaget kan använda för att höja säkerheten. Om ni saknar en dataskyddsexpert på företaget kan det vara en god idé att anlita en sådan på konsultbasis.

Därför blir ert styrelsearbete säkert med en Styrelseportal

Distribution av styrelsedokument och annan känslig information via e-post eller vanlig post innebär en avsevärt högre risk för att ni i styrelsen ska förlora kontrollen över känslig information och över hur den sprids.

En professionell styrelseportal ger er fullständig kontroll över hela distributionsprocessen. Allt görs på en säker och krypterad plattform, tillgängligt endast för de användare ni väljer att bjuda in.

Boardeaser är en säker webbportal för styrelsearbete och ekonomirapportering. Med våra verktyg är det tryggt och enkelt att hantera känslig och affärskritisk information.  Logga in eller registrera dig gratis för att testa Boardeasers styrelseportal.

Behöver du ett verktyg för ditt styrelsearbete?

Boka en demo och prova Boardeaser Styrelseportal i 30 dagar – helt utan kostnad!

Vill du veta mer om hur vår tjänst kan hjälpa dig i ditt styrelsearbete? Boardeaser är en komplett styrelseportal som digitaliserar alla delar i styrelsearbetet så som dagordning, kallelse, e-signering och beslutsuppföljning.

Under en demo får du:

  • en skräddarsydd genomgång av portalen
  • svar på dina frågor från en av våra experter
  • tips på hur du kan jobba smartare (istället för hårdare)

Efteråt får du möjlighet att testa vår tjänst i 30 dagar utan kostnad. Du förbinder dig inte till något.

Skicka in formuläret för att boka en demo

Läs fler artiklar