Budget

Skapa en budget med några enkla steg

Att skapa en budget för verksamheten kan vara en utmaning. Så här enkelt är det att skapa en budget och följa upp den under året i Boardeaser:

  • Ladda ner ett budgetförslag
  • Redigera eller använd förslaget som det är
  • Boardeaser visar automatiskt jämförelse mellan utfall och budget månadsvis och ackumulerat
  • Inkludera avstämning mot budget i rapporter till styrelsen

Så här skapar du en budget

Du behöver tillgång till Boardeaser och tillägget Financials. Båda är gratis att prova på, registrera dig här om du saknar abonnemang.

På fliken Ekonomi kan du ladda upp er bokföringsdata i form av en SIE4-fil. Utifrån denna fil skapar Boardeaser ett budgetförslag som du laddar ner i Excel-format. Förslaget baserar sig på förra årets resultaträkning uppräknat med en viss procents tillväxt. Ändrar du procentsatsen för tillväxt uppdateras alla siffror i budgeten. Du kan även redigera budgeten för varje konto och månad samt lägga till eller ta bort konton.

Så här följer du upp budgeten

När du är klar laddar du upp budgetfilen till Boardeaser. På fliken Ekonomi kommer visas då budgeten i resultatrapporten tillsammans med utfallet och du kan löpande stämma av siffrorna under året. Har du laddat upp flera års SIE4-filer så visas även tidigare års utfall.

Så här rapporterar du till styrelsen

Har du ansvar för att rapportera till styrelsen? Med tillägget Reports kan du snabbt skapa rapporter baserat på ekonomiska nyckeltal. Inkludera resultatrapporten i fullständig eller sammanfattad version så inkluderas budgeten för respektive månad. Kommentera den senaste periodens siffror och kommande utveckling till styrelsen.

Dela inlägget

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skriv ut

Boardeaser använder cookies för du ska få den bästa möjliga upplevelse på vår webbplats.
Läs mer om cookies och hur du kan neka till användningen av dem.